Permässa

Hallå gott folk.
Så har halva semestern gått. Även om det känns som att jag ändå vart ledig rätt länge så kommer det nog gå fortare nu på slutet. Brukar vara så. På senare tid har det vart riktigt trist väder, så något mer bad har det inte blivit. Häromdagen var jag och lillasyster till Bollnäs och Söderhamn, kanske jag redan nämnt förresten? Hur som helst så kollade ju morbror på min bil och det lät som att det skulle bli riktigt dyrt. Lyckligtvis så kom käre morbror och hämtade min bil dagen därpå och tog den till åkeriets bilmekaniker, som fixade rutan! Det var tydigen inte själva elhissen som krånglat ändå, utan det var rutan som hade fastnat i listen på nåt vis. 200 spänn tog han för besväret, bra mycket bättre än de 3500 de pratat om innan.

Igår såg också länge ut att bli en lugn hemma dag/kväll, men Elinor hörde av sig och frågade om jag ville med på mässan, så jag nappade på det. Och glad är jag för det, det var kul att komma ut lite. Idol-Kevin var kvällens artist, och han är rätt duktig. Sen drog vi omkring lite fram och tillbaka inne på hembygdsgården och utanför. Så småningom blev vi en del av ett större gäng, och tillsammans gick vi alla ner till Bonden. Satt där på uteserveringen och lyssnade på trubaduren, och framåt 1-tiden (?) behövde E, som skulle upp och jobba vid 7 idag, komma i säng. Så vi tryckte in oss i min lilla silverpärla och åkte en sväng, först till brandstationen och hämtade Rolandz-skivan som låg i pappsens bil (han kom precis tillbaka från nåt "hemligt uppdrag" =läs: larm). Lämnade av E hemma hos henne, och sen åkte vi andra vidare. Guidad tour i mina hoods Rävery Hills, och sen åkte vi till Gustavs stuga i Våsbo. Där satt vi sen tysta allihopa och lyssnade på P1 halva natten. Haha. Nej då, inte riktigt så tragiskt som det låter. Trevligt var det iaf. Blev en rätt sen kväll och jag var inte hemma förrän efter 4 nån gång. Underbara semester.

Idag vet jag inte riktigt vad som händer och sker. USA-familjen som systra mi jobbade hos och som jag och K också hälsade på kommer snart till mormor, så vem vet, så man kanske får gå dit och hälsa.
Tjing.

Finlands-cruise

Hej och hallå kära vänner.
Nu är vi hemma igen efter några dagar till havs. Hade det bra med mina kusiner, vi levde rövare på färjan och hittade på bus. Oftast var vi trötta och låg i våran hytt och vilade och spelade kort. Sen blev det ju lite shopping såklart. En dag spenderades i Helsingfors, där det också blev lite inköp, men mest blev det bara att gå och stirra ner i backen och försöka undkomma regnet som öste ner. Men kul hade vi. I kassarna låg sen en top, underkläder, shorts och, förstås, ett par skor. Fina märkesskor som egentligen kostade ungefär 1200, men som nu var på rea på halva priset. Ping, ping, ping, Fynd!
Blev inte mkt sömn under resans gång dock. På mornarna var vi tvungna att kliva upp tidigt för att hinna med frukost innan landstigning. På kvällarna satt vi i baren och drack gott och kollade på uppträdanden. När vi slutligen kom tillbaka till hytten och kom i säng så var jag helt död. Var så skönt när lampan släcktes och man efter en lång dag kunde börja varva ner ordentligt. Då kunde man i mörkret höra kusinerna konversera;
Kusin1; Ja e inge trött ja e.
Kusin2; Inte ja heller.
K1; Ska vi spela kort?
K2; Aaa.
Så tändes lampan och allt drog igång igen... =p

Sen vi kom hem har det vart fint väder nån dag, så mer bad har jag klarat av. Igår var jag och pappa i Ryggesbo igen och klippte gräs och badade och slog vass nere vid sjön. Härliga sommar.

Imorse fick jag sms från syster (som befann sig i rummet bredvid, uppskattningsvis står våra sängar 2 m ifrån varandra) som vill åka en tur till Bollnäs. Så vi åkte dit och handlade lite på Dollarstore, och sen blev det en tur till Söderhamn också. När vi kom tillbaka hem till byn åkte vi direkt hem till morbror. Hälsade på deras små degus-bebisar, medan morbror tog med min bil ner till deras verkstad och började riva dörren på förarsidan. Detta eftersom jag igårkväll på kusinens födelsedagskalas nämnde för honom att el-hissen till rutan på den dörren inte fungerar. På förmiddagen idag var han i Bollnäs och var då snäll och var in på Volvo och frågade dom där vad det kunde bero på. Han fick med sig en massa papper om hur man kunde gå tillväga för att ta reda på vad felet var, så då åkte jag dit med bilen så han fick kika. Tyvärr verkar det inte vara nåt enkelt åtgärdat fel, utan det måste nog bytas hela alltihopa. Snäll som han är har han erbjudit sig att fixa det åt mig, så slipper jag iaf kostnaden för arbetet om jag lämnar in den på en verkstad. Kommer ändå att kosta 3500-4000 nånting bara att köpa grejen som behövs, inte nåt man är så pigg på när man försöker spara pengar till en stundande Thailands-resa, och när det dessutom börjar bli dags för service på bilen.. Suck. =p
Men sen pratade morbror med en bilmekaniker på hans jobb senare idag, och han erbjöd sig att titta på min bil och kolla om det kanske går att laga utan att köpa nytt. Vore ju toppen, så håll en tumme för att det går vägen.. ;-)
Tur man har kontakter och snälla släktingar!

Nu är det dags för nattning, får se om jag får sovmorgon imorron eller om telefonen börjar väsnas ännu en morgon. So long! =)

Live från hammocken

Hej vänner.
Så var semestern officiellt invigd. Härligt värre! I onsdags var vi som bekant på Krusenstiernska i Kalmar och såg Svensson, Svensson. Det var visserligen en helt okej föreställning, men jag blev inte fullt lika övertygad som andra jag pratat med tidigare. Det var visst underhållande, men det går ofta ut på samma saker på såna där farser. Men det var trevligt ändå. =)
Sen i torsdags jobbade jag fram till lunch, och efter att ha slängt i mig lite mat och packat det sista så rullade vi hemåt igen. Jag var rätt trött efter jobbet, så det var skönt att inte behöva köra hela vägen. Jag körde första lilla biten till Oskarshamn, sen förflyttade jag mig till baksätet där jag slumrade en stund. När man åker bil får man verkligen känna på hur långt det faktiskt är. 9,5 timme ganska precis tog det att köra, med några stopp på vägen. Gruvar mig redan för den dagen då jag ska köra tillbaka hela vägen själv, men den dagen den sorgen. =) Först väntar några härliga semesterveckor hemma.
Igår sen var vädret helt perfekt, och jag och pappsen var till stugan i Ryggesbo och badade (läs; jag badade och farsgubben banga). Vi tog ut båten och rodde en sväng också. Jag hoppade i vattnet mitt ute på sjön och tänkte simma en bit, men det märks att jag inte är speciellt vältränad.... =S Hann nog inte simma i en minut heller innan jag var trött. Så pass trött att jag inte orkade ta mig upp i båten igen, utan jag fick hålla i mig och hänga efter båten en stund först. =) Riktigt skönt var det iaf i vattnet, så jag hoppas att det blir fler varma dagar framöver så ska jag åka dit och bo kvar några nätter. Sen under kvällen var det ju dags för sommarens höjdpunkt; Diggiloo. Ni som inte har settdet, köp biljetter bums eller skyll er själva att ni missar en toppenkväll. Jag skulle mer än gärna se den igen, men deras turneplan korsar inte min väg något mer under sommaren. Trist, men that's life. Vi var rätt många i sällskapet igår, 14 pers, så det gör ju det hela extra festligt. Vi började redan planera inför nästa år, räkna med att vi kommer sitta i publiken även då. Då ska vi planera ytterligare lite tidigare så att vi kan boka biljetterna så fort dom släpps. Hoppas att det inte är när jag är i Thailand i oktober bara.. Men då får väl nån annan sköta bokningen. Våra biljetter till igår bokade vi i november förra året, men då hade dom vart ute ett tag redan. Så nästa år siktar vi på front row. ;-)
Idag har jag bara legat ute i solen här hemma i trädgården. Saknade visserligen att ta mig ett dopp stundtals, men jag får nöja mig med en svalkande dusch senare.
Imorgon bär det av igen, då åker vi ner till Sthlm och hoppar på färjan till Helsingfors. Roligt värre! =)

En extra hälsning till min kära vän och sambo som har det jobbigt idag, vi tänker på dig gumman.

Fullspäckad vecka

Hej vänner!
Nu är semestern nära..! I detta nu ungefär 22 timmar kvar, så härligt det ska bli. Har som jag nämnt  tidigare besök den här veckan av mor och moster. De får sysselsätta sig själv nu om dagarna då jag jobbar.
En hektisk vecka väntar nu, det blir inte mycket vila på semestern.. Veckans att göra;

Ikväll onsdag; Svensson, Svensson på Krusenstiernska i Kalmar
Torsdag; Jobba till lunch, åka hemåt
Fredag; Diggiloo i Järvsö. Vem vet, kanske Järvzoo också?
Lördag; Lugnt
Söndag; Åka ner mot Sthlm, därifrån kryssning till...
Måndag; ...Färjan anläder till Helsingfors
Tisdag; Hem till Svea rike igen. Allsång på Skansen?

Inte helt fel sätt att kick-starta semestern med, men mycket ledigt och vila blir det inte. Men vad gör väl det, roligt när det händer saker också. Hoppas bara på att vädret visar sig från sin bästa sida sen så att det blir några sköna dagar på stranden vid Oresjön sen.
Nu ska jag jobba vidare, 4 patients to go... Tjing!

Kändis-spotting

Och så har då mina gäster anlänt. Efter lite förseningar så kom de ändå fram i tid till Kalmar där jag hämtade dom vid tågstationen. Har haft lite allt möjligt för oss, vart på utflykter mest hela tiden. Direkt i fredags så åkte vi över till Öland. Fikade på mysiga Gårdby café, och sen åkte vi till Borgholm och åt middag där.
Igår var vi till Kosta outlet och shoppade loss. Eller så inte. Tittade mest, fanns inte just nånting som jag ville ha. Blev i princip en hel dag "ute på".
Idag har vi vart på Öland igen. Var på Solliden, och sen norrut mot Löttorp och Böda sand.
Det är faktiskt ganska kul nu att fara runt i Småland när folk har semester, inklusive kändisarna. Igår såg vi Torsten Jansson (basen på Kosta outlet) och hans sällskap Ulrica Messing på just Kosta outlet-området. Idag såg jag och moster självaste kungen och drottningen på Solliden! Jag tror att jag såg Madeleine också, men är inte lika säker på det. Dessutom är det inte heller helt omöjligt att det var Syd-Koreas president vi såg i sällskap med kungen på balkongen på slottet, de skulle nämligen äta lunch tillsammans idag. När vi sen kom tillbaka till Mönsterås och gick in på Statoil, så vem stod där och valde glass med sina barn om inte Henrik Hjelt. =)

Gäster på ingång

Hej vänner!
Här ekar det tomt på uppdateringsfronten... Lusten finns helt enkelt inte där speciellt ofta. Nu har jag en stund över på jobbet och gör en liten fuling och bloggar på arbetstid. När chefen har semester kan man göra lite som man vill...
I veckan som gått har jag mest tagit det lugnt och gjort inget särskilt. De senaste dagarna har jag farit runt och städat och fixat och donat inför helgens besök, mor och moster anländer till Kalmar om några timmar. Städat hela lägenheten har jag gjort två gånger sedan helgen, blir snabbt dammigt igen när man har en katt som far runt... Dessutom har jag lyxat till det lite och gjort cheesecake i portionsformar, och smörgåstårta och annat smaskigt som jag tänkte bjuda mina gäster på. Hoppas dom tycker om det.
Idag rymmer jag därför lite tidigare från jobbet och åker ner och möter upp semesterfirarna. Eventuellt åker vi över en sväng på Öland sen under eftermiddagen. Eller vad de nu vill hitta på, jag har ju redan sett det mesta här i krokarna så de får styra så anpassar jag mig. Kommer nog bli en trevlig vecka, alltid kul med gäster och sällskap.
Nedräkningen har väl så smått börjat till min egen semester också, idag är det 6 dagar kvar. Vid lunchtid på torsdag rullar vi hemåt igen. Ska bli skönt med lite ledigt, Diggiloo, Helsingfors-kryssning och annat som väntar. Vore ju kul om det blev Allsång på Skansen, Leksand Sommarland och lite sånt också, men det är inget som är bestämt än. Sen ska vi ju på Svensson Svensson på Krusenstiernska i Kalmar på onsdag också som jag har hört ska vara bra. Sommaren är väl allt en härlig årstid ändå, allting händer nu.. =)
Nu ska jag gå och äta lite lunch med de få kollegor som jobbar idag, sen har jag två patienter kvar innan det är dags att stämpla ut och åka in till stan.
Ha en trevlig helg!

Sommar, sommar, sommar

Herre jösses, vänner, vilken värme vi har fått! Jag brände sönder mig riktigt ordentligt i söndags när vi låg ute på Oknö och stekte hela dagen, så på måndagen kunde jag knappt gå. Olyckligtvis så var måndagen min korta dag på jobbet, och då ville jag inte vara ute i solen mer. Det blev en lugn dag i skuggan här hemma istället. Sen har jag jobbat till sent resten av dagarna i veckan, så det har inte blivit någon mer solning. I helgen däremot får vi se vad jag ska hitta på. Jag är ju ensam numera då sambon är på semester hemma i Luleå. Är det fint väder blir det kanhända en tur över till Öland.

I veckan annars har det väl inte hänt så mkt. I måndags besökt jag cafét här tvärs över torget och köpte lite fika, faktiskt första gången sen vi flyttade hit. Häromkvällen när jag låg i badet kom jag på att jag skulle behöva ett badrumsskåp i mitt badrum. Tog en stund innan poletten trillade ner och jag insåg att jag ju faktiskt hade ett spegelskåp över som jag köpte på Ikea i vintras. Det var på rea och jag kunde inte låta på att köpa det. När jag kom hem sen insåg jag att jag inte hade plats för det i mitt sovrum, så sedan dess har det legat i skrubben under trappan, ända tills nu. Jag gick raka vägen ner efter duschen och hämtade skåpet, mätte och skruvade och fick upp det på väggen. Vem behöver en handy man? ;-)
Mitt sovrum annars är varmt som en bastu, men igår kläckte mamma att jag hade en bordsfläkt någonstans. Första frågan från mitt håll blev så sen "Ok, var är den då?". Rätt knäppt egentligen att jag frågar mamma och pappa vid vissa tillfällen om var mina saker finns i min lägenhet, men faktum är att dom ibland har bättre koll på det än vad jag har. Åtminstone var det så i min förra lägenhet. Nu visste mamma att fläkten ifråga hade stått bredvid bokhyllan i vardagsrummet i förra lägenheten, men var det fanns nu var det ingen som riktigt visste. Det slutade ändå lyckligt, jag hittade det i vårt förråd nere i källaren efter lite letande.

Igår hade Svensson Svensson premiär inne i Kalmar, längtar tills det är min tur. Den fick bra recensioner i Aftonbladet och Expressen och dessutom av städerskan på jobbet som var där igår.

Nu ska jag kolla lite på Ernst på tv:n och svettas vidare.