Bil-eländet

Hej vänner.
Och dagarna bara rullar på... Det var iofs rätt väntat, det här är en alldeles ypperligt bra vecka. I måndags jobbade jag visserligen till 19, men sen har det bara vart roliga saker inplanerade. Igår var vi på hygienistdag på Folkhögskolan i Oskarshamn, så där träffade vi alla hygienister från hela länet. Bland annat min kursare Marie som har börjat i Vimmerby för några veckor sedan, väldigt kul att ses igen! Har inte setts sedan vi tog examen, så det var riktigt skoj. Hoppas på mer sånt.
Sen idag började jag ute på mobilen igen och undersöker skolbarn på löpande band. Den här veckan har jag favorit-sköterskan med mig, så det är riktigt kul. Det var fint väder idag så vi gick en promenad på lunchen. Känns skönt nu att kunna prata ostört när det är så mycket jag funderar på.
Slutade vid 14 egentligen idag, men först då var vi klara på skolan och innan vi kommit tillbaka till kliniken och fixat allt där så var kl närmare 14,30 innan jag stämplade ut. Då lämnade hon av mig på bilverkstan, där min bil genomgått service idag. Jag och G var in och bokade tid i fredags, och fick då ett preliminärt kostnadsförslag på 2000 kr, plus/minus några hundralappar. Dock när jag kom dit och skulle hämta bileländet så började han med att tala om att mina torkarblad var värdelösa och hade bytts ut, och dessutom hade jag tydligen punktering på ett däck så det var helt utan luft! Hur länge jag har haft det så har jag ingen aning om, jag kollar ju aldrig på däcken. Inte har jag märkt nåt speciellt heller. Så det var en överraskning. "Ja du kan ju inte hålla reda på allt" sa teknikern. Men jag förstod ju att vi nu snackade en annan prisklass. Mkt riktigt, kostnaden idag landade på 3214 kr. Dessutom tog karln med mig ut i verkstan och visade mig att bromsklossarna och bromsskivorna bak sjöng på sista versen. Rätt onödigt tyckte jag, som att jag blev nåt klokare på att kolla på det där? "Du ser väl hur skrovligt det ser ut?" frågade han. "?" tänkte jag. Men jag ville ju inte verka dum så jag höll med mannen förstås. Summa sumarum så tyckte han att jag skulle åtgärda det också, för den enkla kostnaden av 3800 kr. Jag måste väl ha sett frågande ut och han förstod väl till slut att det inte var någon idé att diskutera med mig, så han sa till slut "Ja du kan väl gå hem så kan ni diskutera". Som grädde på moset sen så funkade inte mitt Volvokort när jag skulle betala för dagens kalas med, så efter 4-5 försök ringde han till nån och frågde varför, och det visade sig att jag hade för låg kreditgräns, så dom ordnade det och allt ordnade sig till slut.
När jag till slut var klar där följde jag den trevlige teknikerns råd och diskuterade saken med männen i mitt liv. Har diskuterat saken nu med både G, pappsen och N, och alla säger de samma sak. Avvakta. Vänta tills du kommer hem. Går att fixa billigare. Så jag får väl lyssna på det då. Och avvaktar. Slutar bromsarna att fungera och jag är med i en bilolycka kommer jag komma tillbaka och spöka för er alla tre. Var så säker. =p

Kom också att tänka på att jag under min tid här i Mönsterås besökt bilverkstan fler gånger än till exempel frissan. Har mer koll på dom som jobbar där än Ica. Hur konstigt är inte det? Men mannen som äger ställer är riktigt trevlig, så honom tyckte jag om.

När jag till slut kom hem efter äventyret på Mekonomen pratade jag med G först och sen ringde jag till fars-gubben. Sen såg jag lite Grey's och Glamour och diskuterade mitt livs alla stora frågor med min bäste vän, känns bra. Lite klokare blev jag nog. Känner mig säkrare på mitt val. Tack!

Sen var jag ut på Oknö och gick en timme och sen kände jag mig lite halvklen, ont i halsen och halvt förkyld. Tog en dusch och gick sen ner i köket och kände mig sugen på nåt. Hittade lite jordubbar i frysen som jag tog upp och planerar att äta om en stund när dom tinat en aning. Sen blandade jag en liten vitaminkick av jordgubbssaft och Gustavs juice-rester från helgen, och lite is och jordgubbar för att piffa till det hela en aning. Det ser ärligt talat inte så aptitligt ut, men smakade helt okej. Så nu tror jag på det och hoppas att placebo-effekten träder in om inte annat. Vitamin-kick it is. Så nu har jag lagt mig i sängen, dricker min häxblandning och ser Idol och bara kurerar mig. Imorgon är jag redo för nya tag. Stora tag. Fingers crossed, my friends.
Är det inte härligt så säg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0